• وبلاگ : لباس شخصي
  • يادداشت : مصاحبه با هيلاري كلينتون
  • نظرات : 0 خصوصي ، 2 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    «بسمه تعالي»

    سلام؛ وبلاگ بسيار زيبا و مفيدي را مديريت مي کنيد. و از اينکه وبلاگ بنده رو لينگ کردي صميمانه تشکر مي کنم. پيروز باشيد.

    پاسخ

    سلام عليكم و رحمت الله . وبلاگ شما هم بسيار خوبه ، با زباني ساده ديار خودتون رو به تصوير مي كشيد. ممنون كه سر زدين. التماس دعا
    سلام قول من رب رحيم
    استاد ارجمندم کميل جان
    مرا ببخشيد که در اولين مرحله از دوستي مان اينقدر بي مقدمه و رک و راست شروع کردم بر من ببخش و حلالم کن
    ابتداي مصاحبه اين فرد معلوم الحال و فاسده خود را غضنفر آبادي معرفي مي کند اي کاش نام دريگري براي اين فرد انتخاب مي فرموديد زيرا غضنفر يکي از القاب مولا و مقتدايمان علي عليه السلام است.

    غضنفر به معناي غلظت، ضخامت و درشتي است. شير را به دليل هيکل درشت و شجاعتش غضنفر مي گويند و مجازاً به انسان هايي که شجاع و داراي بدن و جثه اي قوي و نيرومند باشند، غضنفر گفته مي شود.

    القاب متعدد براي يک فرد و يا يک موجود، نشانگر اهميت و ارزش خاص و بيانگر زواياي وجودي و شخصيتي او است. يکي از شخصيت هايي که داراي لقب هايي متعدد است، امام علي (ع) است. اين القاب به خاطر وجود با عظمت و صفات فراوانشان به آن حضرت نسبت داده شده است.

    از جمله توصيفاتي که براي آن حضرت بيان شده است، غضنفر است که اين لقب هم از نظر جسمي و هم از نظر روحي با آن حضرت کاملا سازگار است. از نظر روحي کاملا مشخص است که آن حضرت بسيار شجاع و قدرتمند و نترس بودند و هرگز به دشمنان پشت نکرده بوده اند. در عرف معمولاً شير را موجودي شجاع مي دانند و انسان شجاع را هم شير مي خوانند. از اين نظر، غضنفر که از نام شير عاريت گرفته شده، براي حضرت علي (ع) لقب مناسبي است، همان طوري که يکي از لقب هاي ديگر حضرت اسدالله است که آن هم به همين مناسبت است.

    اما از نظر جسمي هم در تاريخ بيان شده است که آن حضرت داراي بدني قوي و هيکلي درشت بوده است، که از اين جهت هم وجه تسمي? خوبي بوده و اسم با مسما مناسبت دارد.

    ولي نکت? قابل توجه اين است که تا آن جايي که ما تحقيق کرديم در ميان روايات معصومين(ع) کلم? غضنفر در ميان القاب آن حضرت ذکر نشده است.

    البته در تاريخ آمده است که وقتي اشعار حسان بن ثابت انصاري دربار? کشته شدن عمروبن عبدود به قبيل? بني عامر رسيد، جواني از آنان در جواب گفت: شما مردم مدينه نبايد کشتن عمرو را به خود نسبت دهيد و آن را هنر خودتان بدانيد؛ زيرا او را شيري کشته است.

    فلم تقتلوا عمرو بباسکم

    ولکنه الکفوء الهزبر الغضنفر

    در مناقب ابن شهرآشوب از ابن طوطي چند بيت شعر دربار? ليلة المبيت و فضيلت و شجاعت حضرت علي (ع) نقل کرده و در آن از لقب ليث غضنفر براي آن حضرت استفاده کرده است:

    فصال علي بالحسام عليهم کما صال في العريس ليث غضنفر

    فولوا سراعا نافرين کأنما هم حمر من قسور الغالب تنفر

    به اين مضمون که وقتي علي (ع) در آن شب به جاي پيامبر (ص) خوابيد و مشرکان خانه را محاصره کرده بودند علي (ع) با شمشير به آنها حمله کرده، همان طوري که شيري شجاع بپرد و آنها به سرعت از او فرار کردند همان گونه که گورخران از شير فرار مي کنند.

    در نهايت مي توان نتيجه گرفت که “غضنفر” همچون “ابوتراب”، “ابو الحسن” و … در شمار نام هاي شناخته شده اميرالمؤمنين (ع) نيست و به همين دليل نمي توان با جست و جوي اين کلمه در نرم افزارها و پايگاه هاي اسلامي پاسخ هاي فراواني را مشاهده کنيم ولي با اين وجود، بايد به اين نکته اشاره کرد که شاعران و سخنوراني چه در زمان حيات و چه بعد از شهادت مولاي متقيان، حضرتش را با اين عبارت توصيف کرده و بدين وسيله، ايشان را به شير شجاعي تشبيه کرده اند.
    ببخشيد طولاني شد
    يا علي
    محمد بچه محل حضرت معصومه (س)
    پاسخ

    سلام اخوي ، تذكرت بسيار به جا بود. اسم ديگه اي جايگزين شد. التماس دعا